burung
"PENYEBAR-INFORMASI SETIAP SAAT"
Pusat Sumber SMK Tengku Intan Zaharah
MUTIARA KATA:

  • Orang yang mengajar dan orang yang belajar kedua-duanya bersyarikat dalam kebaikan, tidak ada lagi kebaikan pada sekalian manusia selain mereka.
             --Ibnu Majah

                                                             
MUTIARA KATA:

  • Sebenarnya seorang sasterawan dengan seorang manusia lain itu tidak ada bezanya. Cuma kelebihan seorang sasterawan ialah ia dapat merasakan lebih dalam lagi akan sesuatu dan dapat pula melahirkannya kembali.
             --A. Samad Said
MUTIARA KATA:

  • Lombong emas dalam diri anda ialah fikiran anda dan anda boleh menggalinya sepuas yang anda inginkan.
             --Abdullah Mansur
               M.H.
burung

KOLEKSI BAHAN PSS

DASAR PEMILIHAN BUKU DAN BUKAN BUKU

MATLAMAT

Dasar pemilihan dan pemerolehan bahan-bahan adalah berpandukan prinsip-prinsip Sains Perpustakaan. Ini adalah bertujuan untuk menjadikan Pusat sumber Sekolah mempunyai koleksi bahan yang bermutu, sesuai dan kemaskini supaya Pusat Sumber dapat memainkan peranannya sebagai pembekal sumber ilmu serta maklumat dalam semua bidang ilmu.

OBJEKTIF

Menentukan pihak yang akan bertanggungjawab melaksanakan dasar.

Menggariskan peranan dan tugas yang bertanggungjawab dalam proses pemilihan dan pembinaan bahan bacaan Pusat sumber.

Menggariskan panduan pembinaan koleksi bahan pusat sumber supaya sentiasa kemaskini.

ALATAN PEMILIHAN BAHAN

Antara alat-alat yang boleh digunakan untuk pemilihan bahan ialah:

Dasar Pelajaran Kebangsaan

Laporan Jawatankuasa Kabinet mengenai pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan

Risalah, katalog dan edaran dari penerbit, pembekal swasta serta agensi pendidikan

Sukatan pelajaran

Buku-buku panduan KBSR dan KBSM

Berita Perpustakaan

Bibliografi Negara Malaysia

Indeks Majalah Malaysia

Senarai Bahan Bacaan Pusat Sumber Sekolah

British National Bibliography (luar negara)

British Book News (luar negara)

UNESCO Publication (luar negara)

The Booklist (luar negara)

PROSEDUR PEMILIHAN DAN PEMBINAAN KOLEKSI BAHAN

PUSAT SUMBER SEKOLAH

Dasar pemilihan dan pembinaan koleksi bahan ini dibuat adalah untuk diselaraskan dengan keperluan Falsafah Pendidikan Negara.

Koleksi PSS akan mempengaruhi penggunaan dan impaknya. Oleh itu, koleksi yang dipilih hendaklah:

Memperkaya dan menyokong proses pendidikan dengan mengambilkira perbezaan minat, kebolehan dari peringkat kebolehan pelajar

Memenuhi keperluan kurikulum dan kokurikulum di sekolah

Memupuk minat membaca di kalangan pelajar ke arah melahirkan masyarakat berfikir, berbudaya ilmu dalam konteks pendidikan sepanjang hayat.

Menambah dan meluaskan pengetahuan pelajar-pelajar.

Meningkatkan penguasaan bahasa dan memberi aspirasi sastera.

Memperkukuhkah semangat kesefahaman dan harmoni.

Memupuk dan membina sikap bertanggungjawab kepada agama, bangsa dan negara.

Pembinaan koleksi bahan juga perlulah mempunyai unsur-unsur berikut:

Ada kaitan dengan pengajaran dan pembelajaran.

Kekemaskinian khasnya dalam bidang sains dan teknologi.

Kepelbagaian jenis dan seimbang dari segi bahan cetak, bahan bukan cetak dan bahan elektronik.

Kecukupan bahan dan keseimbangan dari segi pengagihan mengikut peringkat

Keseimbangan dari segi aliran bahasa

Dipilih dan dikembangkan secara terancang bagi menggalakkan pengunaan, pemikiran kreatif dan inovatif.

Pembinaan koleksi hendaklah mengenepikan semua bahan yang mengandungi perkara-perkara yang dilarang/ bios.

Pengurusan pemilihan dan pembinaan koleksi hendaklah dilaksanakan dengan menubuhkan jawatankuasa pemilihan dan pembinaan koleksi bahan.

Ia dikelolakan secara ikhtisas dan menyenangkan penggunaan.

Koleksi yang dicadangkan ilaha koleksi buku mempunyai kadar minima 1:12

Koleksi bahan bacaan terdiri daripada buku fiksyen dan bukan fiksyen.

Buku Bergambar:

Fiksyen

Bukan Fiksyen

Buku fiksyen

Cerpen

Cerita ajaib, binatang, dongeng, fantasi, jenaka, metos, pari-pari, pengalaman, penceritaan, rakyat dan sukan.

Fiksyen Sains Sejarah

Novel

Buku Bukan Fiksyen

Almanak, ensiklopedia, buku panduan, buku tahunan, buku pengetahuan, kamus, atlas, agama, sains kemasyarakatan, bahasa, sains tulen, teknologi, kesusasteraan, geografi dan sejarah.

Terbitan Berkala

Akhbar

Jurnal

Majalah

Risalah

Bahan Khusus

Brosur

Buku skrap

Fail Tegak

Karya Pelajar

Keratan akhbar

PROSES PEMILIHAN DAN PEMEROLEHAN BAHAN

FIZIKAL

Rekabentuk termasuk saiz dan komponen

Rencana kulit dan kualiti kulit

Saiz huruf (font) cetakan

Kualiti kertas

Kualiti cetakan

Kualiti jilidan

Keterampilan bahan

ISI KANDUNGAN

Fiksyen

Kesesuaian tema

Plot/ jalan cerita

Mesej / kekuatan cerita (isi)

Watak dan perwatakan

Nilai-nilai murni

Sudut pandangan dan rangsangan pemikiran

Kewibawaan isi kandungan

Bukan fiksyen

Kandungan relevan dan menepati keperluan sasaran

Fakta kemaskini dan betul

Kandungan isinya komprehensif

Penyusunan dan persembahan isi menarik, logik, dan mudah diikuti

Penerangan dan huraian jelas, menarik dan berkesan

Merangsang kesedaran dan daya pemikiran yang kritis

Kewibawaan isi kandungan

BAHASA

Kesesuaian perbendaharaan kata

Rangkaikata, ungkapan dan frasa

Struktur ayat dan tatabahasa

Laras bahasa

Gaya Bahasa

Nilai estetika

Ejaan dan tanda baca

Lain-lain ciri keistimewaan bahasa

ILUSTRASI

Sesuai dan menarik

Relevan dan bermakna

Gabungan warna-warni

Nilai estetik

Jelas dan tepat

CIRI KHAS

Harga yang munasabah

Kemudahan untuk penggunaan seperti glosari, indeks, bibliografi dan lain-lain.

Anugerah dan perakuan.

KRITERIA PEMILIHAN DAN PEMEROLEHAN BAHAN

Antara ciri-ciri yang perlu dipertimbangkan adalah seperti berikut:

Kesesuaian

Tajuk hendaklah menepati kandungan pelajaran

Bahasa dan perbendaharaan kata boleh difahami

Boleh digunakan oleh individu atau kumpulan

Ada perkaitan dengan pengalaman pelajar

Kandungan isi pelajaran adalah tepat dan tidak diragukan

Kandungan isi adalah menarik dan tidak membosankan

Sesuatu konsep adalah jelas dan mudah difahami

Kandungan adalah sesuai dan tidak menyinggung mana-mana pihak

Kredibiliti dan Kemaskini

Fakta-fakta yang dikemukakan adalah dari sumber-sumber yang tepat

Fakta-fakta yang tidak berat sebelah

Kandungan isi adalah lojik

Aspek Teknikal

Bagi audio, bunyinya hendaklah jelas

Visual mestilah jelas dan tidak kabur

Saiz penglihatan ke atas visual hendaklah mengikut formula jarak dan saiz visual

Warna jika digunakan hendaklah berkesan

Berkaitan

Isi kandungan boleh dijalin dengan mata pelajaran lain

Merupakan cara yang paling baik untuk menjelaskan sesuatu konsep

Ciri-ciri fizikal

Penggunaannya adalah selamat terutamanya bagi alat-alat yang menggunakan kuasa elektrik

Mudah digunakan, tidak melibatkan kemahiran teknikal yang tinggi

Mudah disimpan

Tahan lasak

Tidak memerlukan alat tambahan yang banyak apabila digunakan

Tidak mudah ketinggalan zaman

PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN

Bahan cetak

Bahan cetak merupakan koleksi yang penting. Tanpa bahan ini, perpustakaan khasnya tidak dapat berfungsi. Jadi adalah menjadi tanggungjawab untuk menjaga dan memeliharanya agar ia tahan lama dan dapat digunakan. Antara cara-cara ialah:

Menggunakan racun serangga untuk menghapuskan serangga perosak buku-buku

Menjaga kebersihan rak-rak buku dan persekitaran dalaman di perpustakaan daripada habuk / debu

Mempunyai alat penghawa dingin

Dilarang membawa masuk barang makanan dan lain-lain bahan yang boleh menarik minat serangga dan tikus

Memastikan buku-buku tidak diletakkan di atas lantai dan disimpan di atas rak yang terlalu ketat serta kecil dari ukuran buku tersebut. Semasa menyusun buku di atas rak, pastikan kulitnya tidak berlipat.

Pastikan perpustakaan tidak dimasuki air dan pancaran matahari yang terus menerus.

Bagi buku-buku yang lama dan rosak, ia akan dibaikpuluh dengan melakukan penjilidan semula. Manakala proses hapuskira akan dilakukan ke atas buku-buku yang mengalami kerosakan yang teruk.

Sentiasa melakukan proses kemaskini dari masa ke semasa.

Bahan bukan cetak

Koleksi ini disusun di atas rak-rak yang telah dikhaskan.

Lutsinar (transperasi) dimasukkan ke dalam plastik / bekas khas dan disusun di dalam kabinet.

Carta-carta diletak dan disusun dengan kemas di para yang khas agar tidak menganggu laluan para pengguna.

Pemantauan terhadap penggunaan alat-alat tersebut akan dilakukan bagi mengenalpasti kerosakan yang berlaku.

PENILAIAN

Penilaian media dibuat berpandukan kepada sudut penggunaan dan juga pembelajaran yang diperolehi. Penilaian ini termasuklah Penilaian Formatif (ketika menyediakan bahan itu). Keberkesanan media dapat dilihat dari aspek-aspek berikut:

Kurikulum

Bahan sumber yang digunakan haruslah sesuai dengan objektif pengajaran. Ia perlu membantu usaha guru dalam menyampaikan isi pelajaran. Selain itu, sumber yang digunakan haruslah sesuai dengan tahap pemahaman dan perkembangan kongnitif pelajar.

Proses

Pengalaman berinteraksi secara langsung dengan sumber pembelajaran dapat menggalakkan proses pembelajaran. Pembelajaran dapat ditingkatkan lagi sekiranya sumber itu memerlukan gerak balas pelajar secara lisan atau secara tindakan. Terdapat sumber yang digunakan secara berperingkat selaras dengan perkembangan konsep yang berturutan. Terdapat juga sumber yang sesuai digunakan dalam proses pembelajaran kendiri seperti program komputer aneka media.

Sikap

Penggunaan sumber yang bersesuaian dapat menarik perhatian pelajar terhadap pelajaran yang diajar. Sumber yang memberansangkan juga dapat meningkatkan motivasi pelajar. Selain itu, sumber tertentu dapat menerapkan nilai-nilai murni melalui interaksi pelajar dengan sumber itu.

Penggunaan

Sumber pengajaran pembelajaran haruslah mudah digunakan, dibawa dari satu tempat ke satu tempat yang lain dan mudah disimpan. Pengalaman menunjukkanbahawa guru jarang menggunakan bahan sumber yang sukar digunakan atau sukar dipilih.

Kualiti

Kualiti sumber yang digunakan haruslah memuaskan supaya mesej yang hendak disampaikan dapat diterima oleh pelajar dengan berkesan. Bahan cetak harus senang dibaca dan mempunyai perbendaharaan kata yang digunakan sesuai dengan tahap penguasaan bahasa pembaca. Bahan audio yang digunakan mestilah jelas didengar manakala bahan visual seperti senang dilihat dan juga mesti tahan lasak sekiranya digunakan oleh pelajar-pelajar.

Kos

Kebanyakan sumber pengajaran pembelajaran hanya digunakan beberapa kali sahaja dalam setahun. Oleh itu kos penghasilan sesuatu bahan haruslah rendah. Untuk tujuan itu, sumber yang boleh direka ganti lebih berkesan dari segi kos.

PERKARA-PERKARA YANG DINILAI

Sesuai dengan objektif

Sesuai dengan peristiwa pengajaran

Boleh menjelaskan konsep/ prosedur

Mengalakkan interaksi pelajar

Menggalakkan perbincangan / aktiviti susulan

Ketetapan matlamat

Boleh difahami

Kadar kecepatan pembelajaran (bahan audio)

Dapat menarik minat pelajar

Kesederhanaan bahan

Kesesuaian warna

Penghurufan

Peraturan sepertiga segi dari kiri ke kanan visual

Imbangan visual secara formal atau tidak formal

Panduan guru / dokumnetasi cara menggunakan bahan atau alat dalam pengajaran dan persembahan

Garisan

Penyatuan yang menunjukkan sesuatu proses atau kitaran

Bebas dari diskriminasi

Kreativiti / inovatif

Bukti keberkesanan

Arahan yang jelas, teratur dan konsisten

Aktiviti pemulihan

No comments: